Fyra orsaker till Melodifestivalens popularitet i Sverige

Den populära musikfestivalen är åter aktuell med en ny upplaga 2022. Melodifestivalen har varit återkommande i svensk television ända sedan 1958, dock i olika versioner och med skiftande intresse från svenska folket. Syftet med tävlingen är att kora Sveriges representant till den europeiska musiktävlingen Eurovision Song Contest. I den här artikeln tittar vi på varför Melodifestivalen har blivit så populär i Sverige.  

Sveriges mest sedda program

Melodifestivalen är Sveriges mest sedda underhållningsprogram och produceras av Sveriges Television. Tävlingen har det senaste decenniet haft årliga tittarsiffror på runt 4 miljoner, med rekordet på enorma 4 242 000 tittare år 2006.

Årets Melodifestival blir den 62: a upplaga av tävlingen och finalen avgörs den 12 mars på Friends Arena i Stockholm. Tävlingen består av fyra deltävlingar där vinnare och tvåan av varje deltävling går direkt till finalen. En nyhet för årets tävling är att de artister som placerats på tredje och fjärde plats vid deltävlingarna – går till en semifinal som avgörs den 5 mars. Melodifestivalen genererar stora rubriker i tidningarna och spekulationerna kring vem som får representera Sverige i Eurovision Song Contest är redan i gång.

Tävlingens popularitet hos det svenska folket har även inneburit att folk numera kan betta på vilket bidrag och artist man tror vinner eller som kommer sist. Melodifestivalen odds hittas hos spelbolagen under hela tävlingens gång, från de fyra deltävlingarna, semifinalen och fram till finalen.

Fyra skäl till framgång

Det finns en mängd skäl till att Melodifestivalen har blivit Sveriges mest populära underhållningsprogram. Nedan listas fyra stora orsaker till Melodifestivalens popularitet i Sverige:

  • Christer Björkman

Björkman föddes 1957 i Borås och började sin karriär inom Melodifestivalen som artist med låten ”Imorgon är en annan dag”. Låten vann 1992 och Björkman fick representera Sverige i Eurovision Song Contest. Även om Björkman ställde upp i tävlingen två gånger till som artist, blev hans överlägset största bidrag till Melodifestivalen som producent och artistbokare. Björkman har ofta beskrivits som Mister Melodifestivalen och personen som styrde hela den svenska tävlingen. Mycket av den enorma utveckling Melodifestivalen har haft har man Björkman att tacka för.

  • Ny paketering

År 2002 gjordes hela tävlingskonceptet om från att enbart avgöras under en finaldag till att publiken hade den avgörande rösten om vilka bidrag som skulle tävla i finalen. Melodifestivalen delades upp i fyra deltävlingar och antal bidrag under hela tävlingen ökade från 10 till 32. Interaktionen med det svenska folket påverkade tävlingen positivt och tittarsiffrorna ökade markant.

  • Framgång i Eurovision Song Contest

Sverige har vunnit Eurovision sex gånger vilket innebär att Sverige ligger på en andraplats, efter Irland, om man räknar vinster i tävlingen. Senast Sverige vann var 2015 med låten ”Heroes” av artisten Måns Zelmerlöw. Framgångarna i Eurovision innebär att bidragen som Sverige skickar alltid har en god chans till en fin placering.

  • Media

Media och Melodifestivalen lever i en symbios där båda har stor nytta av varandra. Tidningarna fyller sidorna med innehåll från Melodifestivalen och recenserar alla bidrag, gör porträtt av artisterna innan tävlingen har startat och tidningarna rankar även artisternas klädsel. Resultatet blir att intresset för tävlingen blir enormt och Melodifestivalen blir en angelägenhet för hela landet.

Dela klippet

På INSIKT-TV hittar du VIDEOREPORTAGE.
Läs fördjupande artiklar på Insikt24.se!